Co znajdziesz w tym artykule:
Mit 1: Karmienie butelką ze smokiem powoduje u dziecka wady wymowy.
Takie stwierdzenie mogło być prawdziwe wiele lat temu, gdy nie było jeszcze dostępu do smoczków pozwalających dziecku na uzyskanie prawidłowych ruchów ssących. Dla rozwoju mowy nie jest istotne to czy dziecko jest karmione piersią czy butelką ze smokiem. Istotne jest w jaki sposób to robi. Nieprawidłowe nawyki ruchowe w zakresie warg, żuchwy, języka i policzków mogą być utrwalane zarówno podczas karmienia piersią, jak i podczas karmienia nieprawidłowo dobranym smokiem.
Mit 2: Nie można uczyć dzieci zabawy jedzeniem.
Wręcz przeciwnie. Jeśli nie będziemy tego robić, to pozbawimy dziecko radości z poznawania jedzenia, sprawdzania rączką jego struktury, kleistości i sprężystości. Maluch potrzebuje tego typu doświadczeń i wkłada do jamy ustnej tylko to, co sam najpierw zbada ręką. Jeśli zależy nam na sprawnym wprowadzaniu go w świat różnorodności pokarmów, pozwólmy mu najpierw zapoznać się z ich smakiem, zapachem i dotykiem. Nie bójmy się tego, że się pobrudzi, bo zawsze można go do tego odpowiednio ubrać. Jedzenie, które będzie znajome dla malucha przestanie za jakich czas być dla niego fascynujące jako nowa rzecz, zatem sam z tego zrezygnuje i nie należy się obawiać, że utrwali nieprawidłowe zachowania
Przeczytaj również
Mit 3: Nie można pozwolić dziecku na odczuwanie głodu.
Nikt z rodziców nie znosi dobrze sytuacji, gdy dziecko jest głodne i natychmiast pojawiają się starania, aby ten głód zaspokoić. Zdarzają się jednak sytuacje nadmiernego dbania o to, aby pociecha zjadła przysłowiowe "cokolwiek", do tego stopnia, że dziecko traci rozeznanie kiedy jest głodne a kiedy nasycone. Największe trudności z karmieniem pojawiają się wtedy, gdy rodzic uświadamia sobie, że jego dziecko nigdy nie jest głodne lub je tylko słodycze i nakłania dziecko do jedzenia wbrew jego odczuciom głodu i sytości. Trudno jest mieć do rodziców pretensje za ich troskę. Warto jednak w sytuacjach, gdy podejrzewamy dziecko o brak odczuwania głodu, zgłosić się po pomoc do specjalisty zajmującego się trudnościami w karmieniu, zamiast utrwalać u dziecka niechęć do jedzenia.
Mit 4: Akcesoria do karmienia powinny być miękkie i delikatne.
Proszę wyobrazić sobie naukę chodzenia na miękkim, zapadającym sie materacu. Czy maluch ma wtedy więcej stabilności niż podczas stawiania kroków na twardym podłożu czy mniej? Oczywiście, że mniej. Ta sama zasada dotyczy smoków do butelek, łyżeczek i kubków. Przeprowadzając dziecko przez okres nauki jedzenia powinniśmy dbać o to, aby łyżeczka była twarda, smoczek sprężysty i dynamiczny, a kubek miał prosty kształt. Wtedy maluch będzie miał bardziej wyraźne odczucia i szybciej nauczy się odpowiedniego radzenia sobie z nowa techniką karmienia. Stwierdzenie, że łyżeczka powinna być miękka, żeby nie ranić dziąseł dziecka nie jest właściwe, gdyż podczas prawidłowego karmienia dziąsła nie biorą udziału w zbieraniu pokarmu z łyżeczki, a wprowadzenie łyżeczki do jamy ustnej może mieć miejsce tylko wtedy, gdy dziecko samo otworzy szeroko jamę ustną. Trudności z karmieniem łyżeczką oraz zaciskanie dziąseł na łyżeczce powinny być powodem wizyty u specjalisty w celu sprawdzenia źródeł tych trudności.