To ostatnie cztery miesiące okresu niemowlęcego. W tym wieku dziecko stopniowo ogranicza potrzebę ssania. Pokazuje dążenie do samodzielności i entuzjazm związany z coraz bardziej aktywnym uczestniczeniem w posiłkach.
Umiejętności zdobyte w ciągu ostatnich miesięcy teraz stanowią podstawę do rozwijania samodzielności podczas karmienia:
- sprawność domykania warg sprawia, że pojenie z kubka jest coraz bardziej efektywne,
- doskonalenie koordynacji ręka-oko-jama ustna powoduje, że włożenie łyżeczki z pokarmem do jamy ustnej zaczyna być coraz bardziej możliwe,
- umiejętność odgryzania oraz przerzucania językiem kawałków pokarmu na boczną część dziąseł w celu rozgryzania kęsa umożliwia spożywanie posiłków stałych (kanapka, makaron, banan, mięso w pulpecie, gotowane warzywa),
- pojawia się zdolność do spożywania pokarmów o bardzo zróżnicowanej konsystencji (większe kawałki warzyw w zupie lub kawałki owoców w jogurcie).
Przynajmniej dwa posiłki w ciągu dnia powinny dawać dziecku możliwość powyższych doświadczeń. Pozostałe posiłki mogą mieć konsystencję gniecionych cząstek pokarmu lub gładkiego purre. Niezależnie od konsystencji posiłków zawsze należy dbać o jakość produktów podawanych dziecku.
W tym okresie rodzice często wprowadzają różnego rodzaju bidony, poidełka i imbryczki do pojenia, co nie zawsze jest dobre dla dziecka.
Warto zatem pamiętać, że:
- wszelkiego rodzaju akcesoria do pojenia powinny stanowić tylko uzupełnienie w zakresie techniki pojenia dziecka - podstawową umiejętnością potrzebną dziecku do dalszego rozwoju jest picie z otwartego kubka,
- dodatkowe akcesoria służące pojeniu dziecka powinny być używane w określonych okolicznościach, tj. wtedy, gdy ułatwiają opiekę nad dzieckiem (na spacerze, na placu zabaw, podczas zakupów) - na co dzień, kiedy tylko jest to możliwe, dziecko powinno pić z otwartego kubka,
- kubki-niekapki, kubki z dziubkami, bidony z rurką, jeśli powodują zaciskanie dziąseł na końcówkach lub ich nagryzanie, mogą powodować utrwalanie nieprawidłowych nawyków, co będzie ograniczać rozwój precyzyjnych ruchów warg i utrudniać naukę gryzienia.